3 vragen aan EuroFM voorzitter Natalie Hofman

Geplaatst op:

De rol van voorzitter voor een vereniging past bij mij. Ik wil graag iets bijdragen aan mijn vakgebied en zorgen dat ook in de toekomst het vakgebied zich blijft ontwikkelen. Een sterke en stabiele vereniging kan hier een bijdrage aan leveren.

EuroFM is een netwerk dat op Europees niveau de belangen behartigt voor het vakgebied Facility Management. Dit gebeurt op vier aandachtsgebieden: onderwijs, onderzoek, contacten met andere verenigingen en de samenwerking met het bedrijfsleven. Sinds februari 2023 is Natalie Hofman voorzitter van EuroFM. Wij stellen haar drie vragen: over haar motivatie om voorzitter te worden, welke erfenis zij wil nalaten en welke rol Lejeune inneemt voor de vereniging.

3 vragen aan Natalie Hofman Lejeune Association Management


Wat is je reden/motivatie om voorzitter van EuroFM te worden?

Ik had zelf niet bedacht dat ik de opvolger van Pieter C. Le Roux zou worden. Sterker nog, omdat ik verjonging erg belangrijk vind, wilde ik één van de twee nieuwe jonge bestuursleden naar voren schuiven. Jammer genoeg bleken zij er nog niet klaar voor. Vervolgens zei iedereen: “Jij hebt ervaring als voorzitter, dus waarom pak jij die rol niet op? Je kunt dus stellen dat ik ben voorgedragen door mijn medecollega’s binnen het bestuur. Eigenlijk past die rol ook wel bij mij. Ik ben in het dagelijkse leven niet gekoppeld aan een organisatie, waardoor ik mijn mening of de mening van de vereniging eenvoudiger openbaar kan uitspreken. Dit helpt de vereniging in het goede daglicht te zetten en de benodigde ontwikkeling te promoten . Daarnaast denk ik dat mijn internationale netwerk ook mee heeft gespeeld in de voordracht.

Wat wil je achterlaten aan het einde van je voorzitterschap?

Voor mij is het belangrijk dat er stabiliteit is in het aantal leden en relevante kennis beschikbaar wordt gemaakt voor belanghebbenden. Ik wil graag de vereniging als een solide platform achterlaten en overdragen aan een ander, zodat deze persoon niet weer opnieuw hoeft te beginnen. Of twee jaar voorzitterschap dan genoeg is, dat moet blijken. Zoals we tijdens corona hebben gemerkt, kan in twee jaar tijd de hele wereld veranderd zijn. Ook moet je niet vergeten dat het voorzitterschap veel van je vergt. Het is niet zomaar even een nevenfunctie en kost je minimaal een halve dag per week. De functie moet passen bij je werkomgeving en je moet bereid zijn om er tijd in te steken. In twee jaar tijd kan je werkomgeving zo veranderen dat je er opeens geen ruimte meer voor hebt. Twee jaar voorzitterschap is dan te overzien.

Welke rol neemt Lejeune in voor de vereniging?

Lejeune heeft een breed netwerk en dat biedt mogelijkheden. Ook buiten ons vakgebied, waardoor juist die uitwisseling van kennis met aanpalende vakgebieden makkelijker kan worden gemaakt. Zowel het bestuur als ik kunnen daarvan leren.

Het goede van het samenwerken met Lejeune is dat we ook niet zo voor de hand liggende zaken kunnen afstemmen. We organiseerden bijvoorbeeld dit jaar een congres. Dan kan ik de vraag stellen: ‘Hoe doen jullie dat met badges, hoe voorkomen we dat we na afloop veel plastic badgehouders weg moeten gooien?’ Want wij willen duurzaam zijn. Dan bel ik Barbara, omdat ik denk: Via Lejeune worden ook voor de papierindustrie events georganiseerd. Hoe doen zij dat dan? Dan kom je snel tot oplossingen. Dan is het een meerwaarde om die kennis met elkaar te kunnen delen.

Ook helpt het Lejeune team ons met het motiveren van commissieleden en bestuursleden. Wij zijn twee jaar geleden gestart als volledig nieuw bestuur. Dus geen zittende bestuursleden, waardoor wij met elkaar opnieuw het wiel moesten uitvinden. Daarnaast begaven we ons in de periode van corona in een internationale omgeving. Hierdoor hebben we elkaar de eerste 1,5 jaar niet live gesproken. Dat vraagt wel een andere motivatie en een andere samenstelling. Dan is het heel fijn dat er een Barbara of Jules is die je kan helpen dat in gang te zetten en te onderhouden.

Waar EuroFM nog wel stappen kan zetten is in het verbeteren van de marketing, de vindbaarheid van de vereniging, de website en dergelijke. Voor de communicatie gebruiken we vrij traditionele kanalen. Daarin kunnen we volgens mij nog wel echt een hoop doen en leren. Daar zou Lejeune ons in de toekomst mee kunnen helpen.

Terug naar het overzicht

ISO 9001

Lejeune is ISO 9001:2015 gecertificeerd door EIK certificering, certificeerder voor kennisintensieve dienstverlening.

ISO 9001

Lejeune is aangesloten bij: