FINAT 2016 European Label Forum onderscheidt zich door strategische inzichten

FIN ELF 2016 Logo
31-05-2016 

De uitdagingen van vandaag en morgen staan hoog op de agenda in de internationale etikettenindustrie, waar de operationele omgeving blijft veranderen door een combinatie van factoren: nieuwe eisen van merkeigenaren, nieuwe technologieën, regelgeving en nieuwe verpakkingsformaten. Dat is kort geschetst de situatie waaraan het European Label Forum 2016 aandacht zal besteden als evenement dat deelnemers uit alle geledingen van de etikettenindustrie wil inspireren en enthousiasmeren met een uitstekend programma vol internationale sprekers die weten waarover ze spreken.

We leven in een veranderende wereld, zegt Magnus Lindkvist

Het European Label Forum 2016, dat van 16 tot en met 18 juni plaatsvindt in Amsterdam, zal van start gaan met een keynote door futuroloog Magnus Lindkvist (SE), die een Hollywood-waardig verhaal zal vertellen waarin hij de harde zakelijke realiteit van vandaag verweeft. Daarbij zal hij een beeld schetsen dat de toehoorders tot nadenken zal stemmen over hoe de disruptieve veranderingen, die zich breed maatschappelijk voltrekken, in de komende tien jaar een impact zullen hebben op de etikettenindustrie.

Debat met Rens de Jong

Jules Lejeune, Managing Director van FINAT, zal actuele trends en ontwikkelingen in de industrie uitlichten uit het marktrapport FINAT RADAR. Daarna is het de beurt aan Rens de Jong, presentator bij BNR Nieuwsradio, oprichter van BuzzMaster en leider van debatten over ondernemerschap op internationale evenementen. In 2013 werd hij door het tijdschrift Quote uitgeroepen tot dagvoorzitter van het jaar. Op het European Label Forum zal hij het ELF 2016 BuzzMaster Debate leiden, een debat met deelnemers aan het Forum. Verwacht wordt dat hij een levendige en interessante discussie op gang zal weten te brengen. Mensen uit de verschillende stadia van de complexe etikettenketen zullen met elkaar in gesprek gaan over kansen, zorgen en ideeën. Het publiek krijgt de gelegenheid om mee te doen aan de interactieve discussie door vragen te stellen via BuzzMaster op hun smartphone.

Het debat zal plaatsvinden op de tweede dag van het Forum. De deelnemers zijn stakeholders uit verschillende uithoeken van de Europese etikettensector:

  • Didier Bonnefon, Sourcing & Supplier Development Manager Ingredients bij Danone, Division Nutricia
  • Paul Earnshaw, Packaging Manager bij Tesco
  • Rik Olthof, Brand Strategist bij Cartils (bureau voor ontwerp van merkverpakkingen)
  • Keran Turakhia, Director van Hive (Brits bedrijf dat gespecialiseerd is in interactieve verpakkingsoplossingen)
  • Peder Michael Pruzan-Jorgensen, Sustainability Executive bij BSR
  • Corey Reardon, CEO van AWA Alexander Watson Associates
  • Phil Allen, Value Creator bij CVM€
  • Gordon Crichton, Directeur van MAI

Mike Fairley’s Label Masters Challenge

Op de tweede dag van het evenement zal ook een andere interactieve sessie plaatsvinden: de Label Masters Challenge. Die zal in goede banen worden geleid door Mike Fairley, oprichter en redacteur van het tijdschrift Labels & Labeling. Hij was de stuwende kracht achter de oprichting van de Label Academy, een programma voor online onderwijs en vorming dat ontwikkeld is om levenslang leren in de etikettenindustrie aan te moedigen en te ondersteunen. Medepresentator van dienst is Niklas Olsson van de Flint Group, die ook Chairman is van het ELF Programme Committee. Deelnemers aan de Label Masters Challenge zullen het tegen elkaar opnemen in teams om hun vakbekwaamheid aan te tonen op het gebied van aspecten zoals druktechnologie, ontwerp en creatie, etikettenuitvoer en -aanbrenging, codes en codering, milieuduurzaamheid en andere onderwerpen uit Label Academy-modules.

Mark Gallagher zwaait de finale vlag

Herbert Knott van VskE, de Duitse vereniging van producenten van zelfklevende etiketten en smalbaanconverters, zal een handig overzicht geven van de technologiehoogtepunten van de net afgelopen drupa beurs. Daarna volgt als afsluiter de keynote door Mark Gallagher. Hij zal parallellen trekken tussen de hogesnelheidswereld van het Formule 1-racen en hoe etikettenspelers een voorsprong kunnen behouden en de koppositie kunnen pakken met leiderschap in innovatie.

Parallelle educatieve sessies over ondernemen

Op het programma van het FINAT European Label Forum staan ook twee parallelle educatieve sessies over ondernemen: enerzijds een sessie door Phil Allen, CEO en Value Creator bij Customer Value Management (CH), over het realiseren van waardecreatie en waardeoptimalisatie voor je huidige activiteiten en anderzijds een sessie door Gordon Crichton, Directeur van het Institut du Management de l’Achat International (F) over innoveren om winstgevende groei in de toekomst veilig te stellen.

Totaalplaat

Het evenement biedt deelnemers een ervaring met voor ieder wat wils, inclusief een sterke focus op social networking en een minibeurs met tabletop stands. ELF 2016 wordt bovendien gesponsord door tal van toonaangevende leveranciers uit de branche. Alle details van het evenement zijn beschikbaar op http://www.europeanlabelforum.com/.