Het verpakkingsmateriaal van de toekomst

LOGO-VOUWKARTON (164 x 42)
08-05-2018 

Op donderdag 26 april sloot de állereerste plasticvrije pop-up store Ekoplaza LAB, onderdeel van de Ekoplaza vestiging aan de Jan Pieter Heijestraat in Amsterdam. Ekoplaza LAB werd in samenwerking met milieuactiegroep A Plastic Planet uit het Verenigd Koninkrijk ontwikkeld. In deze pop-up store waren producten o.a. verpakt in innovatieve composteerbare biomaterialen als milieuvriendelijker alternatief voor plastic verpakkingen. Het leek dus wel op plastic, maar dat was het niet. En vanzelfsprekend waren er veel producten verpakt in glas en papier en karton.

Zijn onze supermarkten binnenkort helemaal plasticvrij?
Bij de start van dit initiatief werd de hoop uitgesproken dat ook andere supermarkten in Nederland én het Verenigd Koninkrijk (VK) snel in de voetsporen van Ekoplaza zouden treden. En die hoop lijkt wel eens heel erg snel werkelijkheid te gaan worden. Vooral in het VK volgen de ontwikkelingen en initiatieven elkaar in hoog tempo op. Zo heeft diepvries retailer Iceland Foods aangekondigd dat in 2023 al haar eigen private label producten plasticvrij moeten zijn. Mede door toedoen van Sir David Attenborough’s Blue Planet serie is er in het VK een beweging tegen het gebruik van plastic ontstaan, waarbij met name het eenmalig gebruik (single-use) van plastic onder vuur ligt. En dat zijn dus vaak verpakkingen. Ook retailers als Co-op, Tesco en Asda hebben inmiddels maatregelen aangekondigd om het gebruik van plastic tegen te gaan.

Een greep uit de beloftes die retailers in het VK de afgelopen maanden deden:

Maar liefst 68 partijen hebben al ‘The UK Plastics Pact’ ondertekend, met o.a. als doelstelling dat in 2025 alle plastic verpakkingen kunnen worden hergebruikt, gerecycled of gecomposteerd.

Meer plastic recyclen of vooral minder plastic gebruiken?
En dit is pas een begin, want dit gaat velen nog niet ver genoeg. Onder druk van consumenten en NGO’s zullen retailers hun plastic footprint verder moeten terugbrengen. Ook overheden zullen naar verwachting met wetgeving komen om het gebruik van niet-hernieuwbare en slecht recyclebare materialen tegen te gaan. De Europese Strategie voor Plastic in een Circulaire Economie focust nu nog heel erg op recycling, maar de verwachting is dat de volgende stap meer nadruk zal leggen op het belang van hernieuwbaarheid van de grondstof. Want zonder hernieuwbare grondstoffen lukt het nooit om de kringloop te sluiten en tot een werkelijk circulaire economie te komen.

We moeten alleen niet vergeten dat het tegengaan van voedselverspilling, het garanderen van voedselveiligheid en het gemak van de consument ook belangen zijn waar rekening mee gehouden moet worden. Oplossingen die nu vaak door plastic worden geboden. Het zal dus nog niet zo eenvoudig zijn om een geheel plastvrije supermarkt te bewerkstelligen. Retailers vragen op dit moment actief aan de verpakingsindustrie om met oplossingen te komen voor de uitdagingen waar zij mee worden geconfronteerd.

Naar een nieuw evenwicht
Uiteindelijk zal er een nieuw evenwicht ontstaan, waarbij de verschillende belangen en de rol van de verpakking (duurzaamheid, voedselveiligheid, logistieke- en marketingfunctie) beter in balans zijn en er op een duurzamere manier verpakt wordt.

En dat biedt kansen voor papier en karton! Want echt duurzaam is alleen datgene dat geproduceerd kan worden zonder grondstoffen en natuurlijke hulpbronnen te gebruiken die niet vervangen kunnen worden en waarbij het milieu niet beschadigd wordt. En laat papier en karton nou net gemaakt worden van hernieuwbare grondstoffen (hout uit duurzaam beheerde productiebossen) en perfect recyclebaar zijn. Voor meer informatie over papier en karton: www.papierenkarton.nl 

Papier en karton – en vouwkarton in het bijzonder – is zonder meer hét verpakkingsmateriaal van de toekomst!