Opstelten start campagne ‘Pas Op Koper’

Koperslag
04-12-2012 

Minister Opstelten van Veiligheid en Justitie verzorgde de aftrap van de campagne ‘Pas op koper’, om metaalkopers en aanbieders van koper te informeren over de legitimatieplicht in de koperhandel die per 1 januari 2013 gaat gelden. De legitimatieplicht is bedoeld om de verkoop van gestolen koper moeilijker te maken. De aftrap vond plaats bij Geelhoed Metaalhandel in Nootdorp door het gieten van een koperen plaatje met het logo van de campagne.

Per 1 januari 2013 wordt de legitimatieplicht voor de handel in koper en koperlegeringen ingevoerd. Wanneer iemand koper, koperkabel of een koperlegering aanbiedt en contant uitbetaald wil worden, moet hij zich voortaan legitimeren. Dit betekent dat opkopers hun klant moeten vragen om een geldig identiteitsbewijs en een aantal gegevens over de aankoop, de klant en diens identiteitsbewijs moeten registreren. Zo wordt het voor koperdieven moeilijker om hun gestolen waar aan te bieden en zijn zij gemakkelijker op te sporen door de politie.

Campagne

Op de radio zijn vanaf januari twee radiospotjes te horen, online kan men een speciale website raadplegen. Metaalopkopers kunnen een informatiepakket aanvragen. Met de posters, raamstickers, flyers en begeleidende brief, kunnen opkopers hun eigen klanten informeren.

Filmpje start campagne

http://www.zie.nl/video/ingezonden/Campagne-Pas-op-koper-van-start/m1nz4ntfa6rt met daarin Hans Koning, directeur van MRF.

Aanpak koperdiefstal

Koperdiefstal kan gevaar veroorzaken. Dat was voor ProRail, TenneT, VenJ, politie, OM en de Metaal Recycling Federatie één van de redenen om gezamenlijk een conventant af te sluiten, genaamd Actie Koperslag. In dit convenant zijn ook afspraken gemaakt over de inzet van flexibele politieteams, het gebruik van synthetisch DNA en een hogere strafeis tegen koperdieven door het OM.

Meer informatie

pasopkoper.nl