Promotionele Productenbranche draait overuren: run op Kroningsproducten

05-04-2013 

Deze lente zal een sterke omzetverhoging gerealiseerd worden aan oranjeproducten in verband met de troonswisseling eind deze maand. Dat voorziet het Platform Promotional Products (PPP), de branchevereniging waarbij vele leveranciers van oranjeproducten zijn aangesloten, op basis van de bestellingen die tot nu toe zijn gedaan.

Bij de grotere toeleveranciers zijn bepaalde producten al niet meer aan te slepen: de mokken met daarop afbeeldingen van het nieuwe koningspaar zijn nagenoeg uitverkocht. Er zijn er voor de aankomende festiviteiten minimaal 500.000 verkocht, met een gemiddelde kostprijs van ruim 2 euro per stuk. Vooral bij gemeenten en scholen zijn de mokken in trek.

Andere populaire producten: theelepeltjes, pepermuntdoosjes, medailles, bedrukte petten, tassen en natuurlijk pennen.

Saamhorigheid

Een verklaring voor de enorme toeloop op de oranjeproducten is ondermeer dat promotionele producten sfeerverhogend werken en een gevoel van saamhorigheid versterken. PPP-voorzitter Joop van Veelen: “Bij dit soort grote publieke evenementen spelen onze producten altijd een rol. Je ziet het bij sportevents als het WK en EK, bij Koninginnedag, bij de Olympische Spelen: het gevoel samen ergens voor te staan en gaan, en daar uiting aan te geven met bijvoorbeeld dezelfde t-shirts, sjaaltjes en andere imago-bevorderende producten. Onderzoek door bureau GFK toonde vorig jaar aan, dat het inzetten van oranje producten de omzet van supermarkten stuwde met tientallen miljoenen euro’s”.

Speciale acties

Ook de grote consumentenacties vanuit bijvoorbeeld supermarkten zullen dit jaar niet uitblijven. Alhoewel het nieuws over de aanstaande abdicatie laat bekend werd (laat in termen van productietijd- en capaciteit) , zullen diverse multinationals met acties komen. Zo gaat bijvoorbeeld Albert Heijn samen met DE speciale lepeltjes aanbieden (300.000 in productie). Ook komen er heel wat oranje hoedjes, tassen en diverse andere producten in omloop.

Koningsspelen

Voor de koningsspelen waaraan vele basisscholen meedoen zijn eveneens stevige producties in voorbereiding. Er gaan 6000 pakketten naar de scholen met daarin vlaggen, ballonnen, oorkondes etcetera. Er worden voor de door diverse multinationals gesponsorde schoolontbijten meer dan 1 miljoen placemats bedrukt.

Aanstaande vrijdag maakt het organiserend comité bekend dat voor elke scholier een uniek aandenken beschikbaar komt. Aan deze – in  logistiek opzicht –  behoorlijk gecompliceerde productie wordt eveneens belangeloos gewerkt door het bedrijfsleven. Een productie van dergelijke omvang binnen een dergelijk tijdsbestek is voor de promotionele productenbranche nog niet eerder vertoond.

Ter illustratie: elke bedrukte mok wordt met de hand bewerkt. Sinds de run op mokken grootse vormen aannam wordt bij de grote mokkenfabrikanten in Nederland dag en nacht in 24-uurs ploegendiensten gewerkt aan de kroningsmokken.

Zie ook:

http://www.telegraaf.nl/uitwinkelen/21448610/__Lepeltjesleveranciers_druk_door_inhuldiging__.html

http://www.ad.nl/ad/nl/10784/Kroning-Willem-Alexander/article/detail/3420203/2013/04/04/Lepeltjesleveranciers-draaien-overuren-door-inhuldiging.dhtml