De brug tussen de jaren ervaring en het aanstormend talent

03-09-2018 

Het betrekken en meekrijgen van de volgende generatie is in veel industrieën een uitdaging. Zo ook binnen FINAT, de internationale branchevereniging voor de zelfklevende etikettenindustrie. Deze vereniging bestaat al 60 jaar en heeft een gevestigde naam en dus ook een flink netwerk. De congressen verlopen altijd succesvol met een vertrouwd format waarbij deelnemers leren van presentaties, paneldiscussies en inspirerende verhalen. Ook de commissies bestaan uit industrie experts met veel ervaring en kennis. Met dit pakket kan je natuurlijk wel even vooruit, maar hoe zorg je dat je interessant blijft voor de volgende generatie(s) en niet te boek komt te staan als een ‘old men’s club’?

YMC, managers tot 40 jaar

Tijdens het 50-jarig jubileum in 2008 heeft deze vereniging onder begeleiding van Lejeune de ‘Young Managers Club’ (YMC) geïntroduceerd. YMC is een club managers niet ouder dan 40 jaar. De labelindustrie kent veel familiebedrijven, er is een duidelijke behoefte aan een groep waar men managementkwaliteiten kan ontwikkelen en een eerste netwerk gevormd kan worden. Speciaal voor YMC worden verschillende activiteiten ontwikkeld om deze behoefte in te vullen.

Lejeune organiseert webinars, uitwisselingsprojecten en ieder jaar het speciale YMC congres waar de jonge managers ervaringen kunnen uitwisselen en onderwerpen zoals leiderschap en innovatie bespreken. Deze evenementen zijn kleiner opgezet waardoor de interactie wordt gestimuleerd. Het is goed te zien dat het format voor deze jongere doelgroep zo anders is dan die van het grote jaarlijkse forum. Dit jaar vindt het congres plaats op 5 – 7 september in Boekarest, Roemenië. Het programma is in samenspraak met het YMC bestuur en de YMC leden opgesteld en focust vooral op het leren van ervaringen.

Programma congres 5-7 september

Het programma begint in de ochtend met een bedrijfsbezoek, buiten de eigen markt, want daar is veel inspiratie te halen. Als etikettendrukker is het uiterst belangrijk om je logistiek in orde te hebben, een kijkje in de keuken bij een internationaal logistiek bedrijf is dan erg nuttig. Hoe gaan zij om met hun ‘supply chain management’ en hoe laten zij technologie voor zich werken?

Leersessies

Aansluitend volgt er een sessie gefocust op Human resource binnen de branche. Diana Voicu  geeft een leersessie over communicatie binnen een team, gevolgd door Jeroen Tijink en Gabriela Marin die alles kunnen vertellen over het aantrekken en binnenhouden van de juiste mensen. Dit zijn onderwerpen die de deelnemers in de evaluatie van vorig jaar hebben aangegeven als ‘hot topic’. U vraagt wij draaien! De ochtend wordt afgesloten met het delen van ervaringen op het gebied van logistiek. Een branche genoot presenteert zijn ervaringen door middel van een case uit zijn eigen bedrijf.

Rebranding

De middag begint sterk met een sessie verzorgt door Theo Toering. Als interim merkleider heeft Theo al veelvuldig internationale merken geholpen hun product opnieuw met een frisse marketing aanpak in de markt te zetten. Voor labelprinters is het uiterst interessant om te leren wat de merkhouders zoeken in verpakkingen en wat ze hierin voor elkaar kunnen betekenen. We sluiten de dag af met een innovatie workshop, toegespitst op innoveren in een volwassen markt als de etikettenindustrie.

Workshop storytelling

De laatste dag volgen de deelnemers een workshop over storytelling, niet alleen geschikt voor marketing voor je bedrijf, maar ook om je eigen talenten beter te positioneren, we noemen dit ook wel Personal branding. Met dit soort programma’s zie je dat een groep ook echt een netwerk opbouwt en niet bang is te spreken tijdens de interactieve sessies. Hierdoor wordt het leerproces verder geoptimaliseerd.

De brug

Deze groep YMC-ers  krijgt de ruimte om een eigen programma te draaien, tegelijkertijd vinden zij ook aansluiting met de rest van de vereniging. Dit stimuleert de doorstroom van vrijwilligers en kennis. Lejeune verzorgt naast uitvoering, ook strategisch advies. Onder andere op het gebied van marketing. De brug voor het delen van kennis tussen de twee generaties. Daarnaast stromen de vrijwilligers in de jonge managers groep door naar de marketingcommissies en/of het FINAT-bestuur, dit zorgt voor verjonging en nieuwe kennis. Als bestuur van een branche of industrie wil je een afspiegeling van je doelgroep zijn. De gewenste diversiteit in het bestuur, mannen, vrouwen, jong of iets ouder wordt op deze manier bereikt. YMC heeft hierdoor toegevoegde waarde.

Elke Verbaarschot.

Relatiemanager verenigingen Lejeune voor FINAT