Hoe wordt de vereniging relevant voor ‘Generation Me’?

15-04-2014 

Op de gang trof ik een van onze talentvolle nieuwe medewerkers. Via de wandelgangen had ik vernomen dat hij een aantal mensen bij elkaar wilde halen om te brainstormen over innovatieve ideeën, marktkansen en producten voor Panteia. Voor dergelijke initiatieven ben ik altijd direct in en bood me aan om mee te denken.

Zijn gezicht betrok en na enig trekken en duwen kwam het hoge woord eruit. Het was vooral een initiatief van de nieuwe generatie en dus niet de bedoeling dat een vijftiger en laat staan een directielid zich daarmee ging bemoeien. Op mijn vraag of ik nog iets moest faciliteren, werd eveneens afwijzend gereageerd: ‘Dat regelen we zelf wel’. Uiteindelijk heeft de groep haar ideeën en adviezen in een lunchpauzebijeenkomst gepresenteerd aan alle medewerkers. Generatie Me ten voeten uit.

Generatie XYZ

De werkvloer wordt op dit moment bevolkt door vier generaties. De babyboomers (geboren tussen 1940 en 1964) gaan in de komende jaren langzaam uitstromen. Generatie X (1965-1981) heeft inmiddels haar plek gevonden en Generatie Y (1982-1995) probeert in het huidige gure economische klimaat een plek te krijgen. Ten slotte, zet Generatie Z (geboren na 1995) de eerste stappen op de arbeidsmarkt. Al deze generaties hebben andere karakteristieken, normen en waarden, motivaties en verwachtingen. Wilden Babyboomers zich graag verbinden en ergens bij horen, de YZ generatie of Generatie Me denkt daar heel anders over. Ze willen betrokken en gehoord worden, willen meepraten en verantwoordelijkheid krijgen, iets leren en coaching krijgen. Met de nadruk op Me (selfies zijn niet voor niets zeer populair en hebben smartphones camera’s aan de voorkant). Ze leggen andere prioriteiten in de verhouding tussen privé en werk,  denken anders over bezit (delen is het nieuwe hebben), zijn verzot op sociale media en netwerken, blaken van het zelfvertrouwen en willen uniek zijn (vandaar alle customisation mogelijkheden van veel producten). Ten slotte, is de laatste generatie opgegroeid met (mobiel) internet en de smartphone (bij sommigen is deze bijna aan een hand vergroeid).

Verenigingen: relevanter worden voor Generation Me

Niet alleen op de werkvloer is dat wennen, ook verenigingen merken dat de nieuwe generatie aanzienlijk lastiger te bereiken en te organiseren is. Dit geldt zowel voor branche/beroepsverenigingen als de vakbonden. Relevanter worden voor de Generation Me is dan ook een belangrijk vraagstuk voor verenigingen. Uit vorig jaar door Panteia uitgevoerd onderzoek bleek dat de helft van de verenigingen worstelt met het betrekken van jongeren bij de vereniging. Dit geldt in nog grotere mate voor de mate waarin verenigingen er in slagen om jongeren te interesseren voor bestuursfuncties. Maar liefst 60 procent van ondervraagde verenigingen geeft zich op dit punt een slecht tot matig als oordeel.

Voor de toekomstbestendigheid van verenigingen is het cruciaal dat de slag naar Generation Me succesvol wordt gemaakt. Vier van de tien verenigingsleden behoort nu nog tot de Babyboomers. Dit gaat nog de nodige denk- en veerkracht vergen en is een mooie uitdaging voor verenigingen. Alle reden dus om hier op 15 mei aanstaande met elkaar van gedachten over te wisselen. Wat zijn de karakteristieken van verenigingen die hierin slagen en wat kunnen we daar van leren.

Overigens is het maar de vraag of deze generatiewissel wel zo uniek is als veel media ons willen doen geloven. Benjamin Franklin kwam in 18e eeuw al met de volgende quote: ‘Tell me and I forget. Teach me and I remember. Involve me and I learn.’

sprekerskoppen.hans.wb140hHans Donkers, directeur Panteia en spreker tijdens de kick-off bijeenkomst van de Mans Lejeune Award over best practices om de nieuwe generatie beslissers actief bij het vormgeven en ‘bemensen’ van eigentijdse verenigingen te betrekken.

Hans Donkers studeerde af als economisch geograaf aan de KUN. Hij werkte een aantal jaren als consultant bij Krauthammer International. Hij is docent voor de Masteropleiding Beleidsonderzoek aan de Faculteit der Sociale Wetenschappen van de Erasmus Universiteit Rotterdam (i.s.m. het RISBO). Op dit moment is hij directeur van Panteia, het grootste gecombineerde beleids- en marktonderzoekbureau van Nederland.

‘Vernieuwing en verjonging’ is een van de vier onderwerpen die aan bod komen bij de kick-off van de Mans Lejeune Award voor teams van excellente bestuurders en verenigingsprofessionals. Kom op 15 mei a.s. naar Zoetermeer, leer van experts, kom in contact met collega’s buiten uw eigen kring en scherp uw visie aan over dit onderwerp of een van de drie andere onderwerpen. Er zijn aan deelname geen kosten verbonden.

Klik HIER voor het programma en een kort cv van de sprekers

 Meld u nu aan met DIT FORMULIER.

Voor meer blogs in deze reeks, zie onze BLOGPAGINA.