Wat maakt het management van verenigingen zo uniek?

30-10-2011 
  • Een actief lid van een brancheorganisatie is eigenaar, onbezoldigd medewerker en klant tegelijk.
  • De organisatie heeft een zakelijk doel, maar is in belangrijke mate afhankelijk van de inbreng van vrijwilligers.
  • Daar waar de organisatie drijft op de gezamenlijke belangen van de leden, opereren diezelfde leden op steeds concurrerender gemeenschappelijke markten.
  • Hoewel de potentiĆ«le baten van brancheorganisaties veelzijdig zijn, zijn de beschikbare middelen (geld, menskracht) beperkt.

Binnen dit spanningsveld wordt de professionele verenigingsmanager geacht een breed scala aan kennis en vaardigheden te beheersen.

Er zijn verschillende modellen die het speelveld in kaart brengen, zoals de propeller van de VU en het postioneringsmodel van Berenschot. In een literatuurstudie door het Economisch en Sociaal Instituut van het VU uit 2001, uitgevoerd in opdracht van LEJEUNE Association Management, worden de kritische succesfactoren voor het managementbureau van verenigingen in kaart gebracht.